Vad blir det till middag?

Vad har ni tänk att vi ska laga på lördag??

Tänkte att vi skulle lägga ribban högt. Jag och Emmy har fixat vikarie så vi kan starta tidigt med kok och bak. Har googlat lite på recept och detta är vad jag föreslår för tillfället.

Svampsoppa med chèvre samt jordärtskocksrulle

Ingredienser Beräknat för 4 portioner
2 liter blandad svamp
2 st schalottenlökar
  
5 dl kantarellbuljong (5 dl vatten + 2-3 msk flytande kantarellbuljong)
2 dl mjölk
3 dl grädde eller mellangrädde
200 g chèvre
 salt, peppar, socker och citronsaft till smaksättning
 olivolja och smör till stekningen
 maizena att reda med
 
Jordärtskocksrullar:
1 liter blandad svamp
1 paket filodeg eller mjukt tunnbröd
8 st jordärtskockor
1 st äpple
  
2 msk schalottenlök, hackad
 lite smör och olivolja
 salt, peppar och socker
 
 smält smör till pensling
 1 äggula, till pensling



Viltfärsbiffar med persiljestuvad potatis, bakade äpplen och syltad blomkål
Ingredienser Beräknat för 4 portioner
Biffar:
300 g viltfärs
250 g fläskfärs
4 st skivor vitt färskt bröd
1,5 dl mjölk
2 dl torkad blandad svamp, måste blötläggas en timme innan
1 st ägg
0,5-1 dl madeira
1-1,5 msk ljus sirap
1 st lök, finhackad
 salt och peppar
 smör och olja
  
Persiljestuvad potatis:
12 st kokta potatisar
2 msk smör
2,5 msk mjöl
4 dl mjölk
1 st gul lök
2 dl persilja, grovhackad
 salt och peppar

Chokladparfait med macadamiakaramell
Ingredienser Beräknat för 4 portioner
4 st äggulor
1 dl florsocker
1 st vaniljstång
4 dl grädde
0,5 dl mörk choklad, riven
 
Macadamiakaramell
1 dl socker
1 dl grädde
1 dl macadamianötter




Mitt menyförslag har som ni kanske ser ett visst vilttema.... Tror att mitt undermedvetna gjorde så här för att jag ska få användning för min hemmagjorda tranbärssnaps. Någon som vill smaka...?


Kommentarer
Postat av: å särskilt kräsen

Jag är på :)

2009-02-17 @ 15:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0