MIDSOMMAR i text och bild

Klockan 12 knackade det på dörren i det Ohlsson/Johanssonska residenset. Det var moster som skulle lämna av kusin med ostpaj. Direkt satte vi igång att duka, trots att vi tyckte att det var all världens tid till då övriga gäster skulle anlända. Kvart över ett anlände näste man, Claes. Han hämtades upp av oss alla på busshållsplatsen och så bar det iväg för att plocka blommor.

       
                           


Gissa om temat på midsommarstången blev blått!

Med alla blommorna var det tänkt att vi skulle göra följande:

* Midsommarstång
* Hårkrans till Emmy
* Hårkrans till Jessica
* Hårkrans till Carro

Men vi ska vara glada att vi fick upp midsommarstången. Strax efter jag börjat linda min krans till stången insåg jag att någon krans till håret skulle det inte bli. Den blev så stor och tät att jag aldrig någonsin lyckats se något med en sådan på huvudet. Men jag klarade mig, tro det eller ej... ganska bra utan. För Emmy och Jessicas blev det heller inte några kransar, fast här berodde det troligen mer på lätja. Som tur var så hade Ullis och Tomas knåpat ihop jättefina kransar tidigare på dagen. Så vi kunde helt enkelt njuta av deras fägring istället.
        
                       

Otroligt piffiga människor de där Ullis och Tomas. De vill vi gärna se mer av! (Er andra också naturligtvis, men det är lite mer självklart!) Måste säga att jag och kusin hann ångra Tomas "Roy" Pettersson-skämtet ett flertal gånger innan de dök upp och vi insåg att de var väldigt trevliga människor med mycket humor. Så nu förstår kanske alla som undrar, varför sidorna i snapshäftet inte var numrerade. Att jag inte kom på det igår... SUCK!

Måste säga att det var en dag som bjöd på mer än jag någonsin kunnat tro. Vi började med en tipsrunda som allas våra Lektanter Lollo och Tulle hade fixat. Som en parantes får jag väl nämna att Andy var jätteduktig! Alla närvarande vet ju vilken plats han kom på.... men han var ju den ENDA som klarade efternamnsfrågan.... Eller hur var det nu med det då??

Några av frågorna i rundan skulle finnurligt rättas genom tävlingar mellan oss.

Vem suger bäst....
1. Emmy
X. Claes
2. Jessica

Gick ut på att dricka upp ett glas cider så fort som möjligt, genom ett sugrör.
Vinnare Claes!!! Naturligtvis hade jag satsat på Clabbe. Tyvärr gick det inte lika bra i de övriga tävlingarna.

Vem har störst.....
1. Tomas
X. Ullis
2. Andy

Tävlingen gick ut på att stoppa in så många marschmallows som möjligt i munnen och behålla dem där. Efter skulle allt vägas, för att kunna ge en rättvis bedömning. Innan någon visste något om denna gren, gick Tulle ut med en liten ledtråd.... "Försök att inte klökas!"
Jag har alltid uppskattat tävlingar som börjar med de orden.....
Här vann Tomas!


Och sist men inte minst, så var det min tur att tävla.... Jag tävlade mot lektanterna och kände viss tendes till smygövning från deras sida....

Vem får först napp ikväll??
1. Daniel
X. Louise
2. Caroline

Här vann Daniel!


Även om det kändes som att vi bara lekte, så hann vi faktiskt få i oss en del mat också. Sill, köttbullar, paj, paté, ägg, potatis och en massa annat gott, sköljdes ner till sång och nubbe. Tror nog att vi sjöng varje visa ett dussin gånger (Eller var det tjog?? Något var det med tjog i varje fall!). Favuriterna för min del var nog Muggebigge och I Medelhavski. Den senare enbart för rörelserna som hör till.

Under middagen diskuterades det om vi skulle leka före eller efter jordgubbarna.... I samma sekund som de röda bären nämndes stirrade jag och Emmy på varandra i skräck! Det var midsommar.... Klockan var sju på kvällen.... Och vi hade glömt köpa JORDGUBBAR!

  

Efter maten var det lite klassika lekar som gällde. Vi snackar pressant schema! Det var säckhoppning eller det som Emmy och Ullis utövade måste snarare kallas säckspringning. Pennan i flaskan och baguettstaffet. Ska jag vara ärlig, så vet jag inte säkert vilket lag som vann. Men det var otroligt roligt!

     

Medans vi stojjade och stimmade på gräsmattan utanför huset samlades alla grannarna. En del tittade bara ut genom fönstrena, en del stod i ytterdörren och en del kom fram och hejade på. I ett av grannhusen var de stor balluns och alla "KIDSEN" som Emmy kallade de 30-åriga männen, kom ut och utmanade oss i brännboll.

        

Vi vann! Tror att vi lyckades ta hem segern av lite blandade anledninga. Det var vårt lag som höll poängräkningen och så var vi sjukt taggade och alla offrade sig till max. Särskilt Tomas som halkade runt banan och dök i backen mer än en gång och så Lollo så klart... Hon tog det så lång att hon uppfann en ny taktik att stoppa bollarna. Hon skallade dem!

Eftersom grannarna verkade väldigt trevliga tänkte jag ta tillfället i akt och försöka förhandla till mig ett gäng jordgubbar från dem. Men deras var helt slut... SUCK! Så det var bara att ta fram en påse frusna jordgubbar och försöka tänka bort den suggiga konsistensen och att de var minst sagt smaklösa. Tur att jag tillverkat en kladdkaka tidigare på dagen, så vi fick någon efterrätt!

Men alla som varit på fest med Lollo och Andy vet hur det fungerar.... Har man ingen midsommarstång, så skickar man iväg dem på mission och vips så står grannens midsommarstång hos oss. I detta fallet hade vi stången men saknade jordbubbarna... Efter en timmes mission kom Lollo, Andy och Loke tillbaka med säkert 6st jordgubbar, i diverse mognadsstadie. Från vit till röd. Kvällen var räddad!

Framåt småtimmarna var det dax för en nytappning av det gamla hederliga "rita och gissa"-spelet Charad. Den här gången skulle konstverken knådas fram ur lera! Nedan några smakprov, som t.ex. Tomas BÅT, Daniels TIMMERSTUGA,  Ullis TAXI, Emmys SMULA, , och Jessicas DNA... eller hur var det???

      
       



Även om jag säkert haft trevligt i Gislöv med, så hade det aldrig slagit denna dagen! Det var toppen.

TACK ALLA!


   
   

  
 
 




            
Vår alldra finaste misommarstång! Den var otroligt bra att dansa runt!



Till sist vill jag bara nämna: Eventuella stämningar skulle ni tänkt på innan ni ställde upp på fotot!

Kommentarer
Postat av: lollan

Tyvärr har jag inte haft tid att titta fören nu men du ska ha ett stort tack för ditt finfina inlägg!

Det säger verkligen mycket om vad jag tycker var en toppen kväll!

Midsommar blev precis vad jag ville att det skulle bli,ett härligt,roligt minne!

Tack för att ni vågade hålla tillställningen i ert residens o tack för all god mat!

Vi hörs o du pussa Loke!

2008-06-28 @ 12:00:25
URL: http://misslouise.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0