Tankar.....

Detta inlägg gäller åsikter som gör mig rädd!
Rädd för det som de hävdar att de står för, men som en del i själva verket skäms över att de ens tänker. Det är skrämmande med människor som är så totalt avfjärmad från verkligheten, att de inte förstår att alla människor är olika. Att de inte förstår att det finns underbara människor med utländsk bakgrund, likaväl som det finns idioter som har renrasig svensk stamtavla.

Det gör ont i mig när människor säger sådana saker. När de visar sådant hat mot någon de aldrig ens gett en chans. Vad som är ännu värre är att de inte inser hur allvarligt det är att deras kommande barn ärver dessa infekterade åsikter. De kommer aldrig att få en chans att lära sig kritiskt tänkande, utan de är matade med förutfattade åsikter från sina föräldrar. Hur kan en människa utan kritiskt tänkande sätta stopp för en destruktiv bekantskap? Det är en omöjlighet! Som litet barn ifrågasätter man inte sina föräldrar. Deras ord är lag. Säger en vuxen människa som de litar på att alla som inte ser ut som oss är dåliga, så är dem det i barnets värld. 

Hade de blivit stolta om det kom ett samtal från dagis, för att deras barn vägrade leka med en 4-årig pojke för att hans pappa är född i Afghanistan?

Varför inte låta sitt barn bli en människa som kan tänka själv? Låta dem lära sig att söka efter de viktiga kriterierna, som vänlighet, lojalitet, humor och värme istället för ursprung.  Man behöver inte vara naiv för att ge alla en chans. 

Hur ska jag kunna skydda mina barn mot dessa inskränkta åsikter? Är det på något sätt möjligt? Vad är det som säger att de inte kommer att bli färgade av det som sägs runt dem, även om jag hävdar motsatsen?


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag förstår precis hur du känner dig, har varit med om sammma sak många gånger. Det är så otroligt frustrerande när det inte spelar någon roll vad man säger, de ändrar sig ändå inte.

2008-06-23 @ 10:26:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0